Kleur is een belangrijk onderdeel van de herkenbaarheid van uw bedrijf. Kleur heeft een impact op mensen, waarbij zorgvuldig geselecteerde kleuren ervoor kunnen zorgen dat uw bedrijf meer opvalt! Om ervoor te zorgen dat mensen uw logo onthouden kun je hem het beste zo eenvoudig mogelijk maken. Dit maakt u gemakkelijk te herkennen, goed te onthouden en wordt de boodschap op beste manier aan u klanten overgebracht. Kleur speelt hierbij een belangrijke rol.
Rood
Maar welke kleur kiest u voor uw bedrijf? Lees hieronder wat de verschillende kleuren betekenen en hoe mensen er doorgaans mee omgaan. Rood is een emotionele kleur die energie, passie en kracht oproept. Rood trekt sterk de aandacht van mensen en daarom wordt het in veel logo’s gebruikt. Vreemd genoeg roept het ook hongergevoelens op! Dit is de reden waarom deze kleur zo vaak voorkomt in logo’s van fastfoodketens.
Oranje
Oranje staat voor enthousiasme, jong en betaalbaar. Een heldere en aantrekkelijke kleur die daardoor gemakkelijk de aandacht van het publiek kan trekken. In Nederland specifiek staat oranje voor veel meer! Veel mensen in Nederland leggen al snel de link met voetbal, het koningshuis en Nederland in het algemeen.
Groen
Groen is een rustgevende, frisse en harmonieuze kleur. Deze kleur heeft meestal te maken met gezondheid en natuur. Bedrijven die zich bezighouden met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zullen deze kleur snel gebruiken om in te springen op de natuurlijke associatie die mensen er bij hebben.
Blauw
Blauw straalt rust, succes en loyaliteit uit. Deze kleur wordt het meest gebruikt in logo’s. Deze kleur wordt met name veel gebruikt door de zakelijke dienstverlening en overheidsinstanties. Voor dit soort bedrijven is het leveren van betrouwbare prestaties essentieel.
Paars
Paars staat voor luxe, rijkdom en spiritualiteit. Deze kleur wordt veel gebruikt in het onderwijs en bij luxere producten.
Grijs
Grijs staat voor wijsheid, bruikbaarheid en robuustheid. Grijs wordt vaak gebruikt als basis voor een logo en heeft de neiging om de kleur ernaast te versterken.
De kleuren die u dus gebruikt in u logo zegt dus veel over uw bedrijf. Wat zegt het logo over uw bedrijf?