Een logo lijkt niet altijd topprioriteit bij de factoren die spelen bij het opbouwen van een bedrijf, maar dit zou wel zo moeten zijn! Een logo is uiterst belangrijk, omdat potentiële klanten je hier aan zullen herkennen en zo je logo zullen onthouden. Een logo is vaak het eerste wat mensen zien als ze naar een bedrijf opzoek zijn die hun problemen kunnen oplossen. Jij kunt dit probleem oplossen, maar wanneer ze de keuze moeten maken voor welk bedrijf ze gaan moeten ze wel aan je denken. Er zijn 4 belangrijke reden waarom een goed logo belangrijk is bij de start van een bedrijf.
Zichtbaarheid zijn voor potentiële klanten
Een logo ontwikkelen voor je bedrijf doe je om verschillende reden. Een belangrijke reden is dat je zichtbaar wilt zijn voor potentiële klanten. Een logo straalt uit dat jij met je bedrijf de problemen kan oplossen voor je potentiële klanten.
Identiteit van je bedrijf
Een goed logo laat je identiteit zien. Wie ben je als bedrijf en wat wil je uitstralen. Het laat je kernwaarden zien en zorgt ervoor dat je doelgroep in contact blijft met je bedrijf. Dit kun je bereiken door middel van kleuren, afbeeldingen, etc. Je moet weten waar je aan toe bent en wat je met je bedrijf wilt bereiken.
De ideale klant voor je bedrijf
Bij het ontwikkelen van een bedrijfslogo zijn je ideale klanten belangrijk. Je wilt dat ze aantrekkelijk zijn voor je bedrijf. Ze zouden naar je toe moeten komen met de problemen die ze opgelost willen zien. Houd daarom, voordat je het bedrijfslogo gaat gebruiken, rekening met je ideale klanten. Je kunt het bedrijfslogo aanpassen aan je ideale klanten, zodat je ze ook daadwerkelijk kunt bereiken. Als je doelgroep mannen tussen de 40-55 jaar is, gebruikt je geen speelgoedblokken in je bedrijfslogo. Je kunt dit bijvoorbeeld gebruiken wanneer uw doelgroep moeders met kinderen van 2-4 jaar is.
Herkenbaarheid van je bedrijfslogo
Wanneer je een goed bedrijfslogo hebt, is het belangrijk om dit als herkennend element terug te laten komen in bedrijf. Het bedrijfslogo en de huisstijl zijn hiervoor zeer geschikt. Erkenning is belangrijk om in contact te blijven met je (potentiële klanten). Een (potentiële) klant heeft 5 tot 8 uur nodig om een aankoop te doen. Je wilt immers dat klanten producten van je bedrijf kopen, toch? Je gebruikt je bedrijfslogo in verschillende reclamemedia om het in beeld te krijgen en te houden.
Daarom is uw bedrijfslogo een belangrijk onderdeel van het gehele bedrijfsimago en kun je zich als bedrijf onderscheiden van de massa. Veel bedrijven vonden het logo/huisstijl in het begin niet zo belangrijk, maar zoals je hierboven hebt gelezen is het erg belangrijk om direct met de juiste huisstijl aan de slag te gaan.